1979-ben ezen a napon mutatták be az amerikai mozik a Hair című filmet.

Milos Forman cseh filmrendező az 1968-ban, a prágai tavasz leverése után távozott hazájából és először Európában munkálkodott majd Amerikában kötött ki. Előtte a cseh újhullámos korszak egyik legfontosabb rendezője volt, akinek nevéhez olyan filmek kötődtek, mint a Fekete Péter, az Egy szöszi szerelme és a Tűz van, babám. Mind olyan vígjátékba oltott társadalomkritikai alkotások voltak, melyek előremozdították az európai filmet és letették egy hirtelen jött alkotói korszak alapköveit.

1975-ben forgatta le leghíresebb filmjét, a Száll a kakukk fészkére címmel, melyet Ken Kesey regényéből adaptált. A film az ellenkultúra egyik fontos alkotása lett, ahogy az utána néhány évvel készült Hair is.

A Hair története viszonylag egyszerűnek mondható. Tombol a vietnámi háború, ahol amerikai katonák százezrei harcolnak egy általuk nem is nagyon értett ügyért 10 ezer kilóméterre a hazájuktól. Otthon pedig tombol a vízöntő-kora. A társadalom vaskos rétegét teszik ki azok, akik kiábrándultságukban az ellenkultúra felé fordulnak és a hippimozgalom keretében megélik a szabadságot, a szabad szerelmet és az emberiség virágkorát.

Eközben sorra érkeznek a behívók a fiatalok számára. Claude Bukowski egy vidéki srác, akit magához szólít a haza, hogy az ázsiai hadszíntéren teljesítsen szolgálatot, ahogy milliónyi társa is teszi és tette már korábban. A besorozásra New York-ba utazik és találkozik egy hóbortos társasággal, akik nagyvárosi hippikként élve életüket minden háborús megmozdulás ellen hevesen tiltakoznak. Bukowski szerelmes lesz az egyik hippilányba és az események elsodorják. Egy olyan világ nyeli magába, mely fittyet hány minden törvényre és ideológiára és minden elé helyezi a személyes szabadságot.

A Hair bemutatása után azonnal a világ egyik leghíresebb musicalje lett és egyben az ellenkultúra egyik ikonikus alkotása. Olyan generációs film született vele, mely már az utolsók között volt, amik még próbáltak életet lehelni a lassacskán kihunyni látszó Új-Hollywood-ba. Forman filmje példaképeket állított az akkori kallódó fiatalság elé, olyan figurákat, akik sokban hasonlítanak korai, még Csehországban forgatott filmjeinek hőseire a szabadságfelfogás szempontjából.

Természetesen a Hair nem állt meg, mert nem hagyta a tömegek imádata leállni és a mai napig minden generáció számára hordoz valami üzenetet, egy kevés rejtett mondanivalót arról, hogy az egyén nem zárható korlátok közé, mert előbb vagy utóbb, de keresni fogja a kitörést a falak mögül. És a Hair bemutatása óta eltelt idők történelmi eseményei sorra visszhangozzák ezt az egyszerű, de mélyen emberi akaratot.