BUDAPEST – A hagyomány és a hindu vallás, illetve a mai indiai társadalom nőképét vizsgálja gazdag anyagon – több ezer éves műtárgyakon, kortárs képregényeken vagy multimédiás eszközökön – keresztül a Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum isten/nő – A Déví-kultusz és a tradicionális női szerepek Indiában címmel péntektől látható kiállítása (MTI). Fotó: HFÁMM

A hinduizmus a világ egyik legnagyobb vallása, melyet több mint egymilliárd ember követ, a magyar közönség mégis nagyon kevéssé ismeri – emlékeztetett a kiállítás csütörtöki sajtóvezetésén Fajcsák Györgyi, a múzeum igazgatója.

“A Hopp Múzeum legújabb kiállításának kiemelt célja, hogy a hindú Istennő különböző megjelenési formáit az általuk betöltött női szerepek szerint mutassa be. Miközben az Istennő szépségként, feleségként, anyaként és harcosként jelenik meg, a kiállítás arra a kérdésre keresi a választ, hogy ezek az idealizált női szerepek hogyan valósulnak meg a földi társadalomban. A kiállított tárgyak széles skálán mozognak a klasszikus művészet plasztikus alkotásaitól a kortárs képregényig, ezzel is kiemelve a régi és új hindú művészet állandó témáit és formavilágát. A bemutatásra kerülő tárgyak túlnyomó része a Hopp Múzeum indiai gyűjteményének anyagából került ki, ehhez csatlakoznak a kortárs képzőművész, Abhisék Szingh egyedi vizualitást tükröző munkái, melyek középpontjában szintén az Istennő figurája áll. A kiállítás külön érdekessége, hogy évtizedek óta ez a Hopp Múzeum első hindú művészetet bemutató kiállítása, és hogy a legősibb korok vallásos kultuszait, valamint a legújabb korok társadalmi berendezkedését, nőképét egyaránt vizsgálata tárgyává teszi.”

Válóczi Róbert kurátor elmondása szerint a kiállítás célja, hogy a hindu Dévi (Istennő) különböző megjelenési formáit az általuk betöltött női szerepek szerint mutassa be. Miközben az Istennő szépségként, feleségként, anyaként és harcosként jelenik meg, a kiállítás arra a kérdésre keresi a választ, hogy ezek az idealizált női szerepek hogyan valósulnak meg az indiai társadalomban.

Ennek megfelelően a kiállított tárgyak között éppúgy helyet kaptak a klasszikus művészet alkotásai, mint a kortárs képregények és festmények, ezzel is kiemelve a régi és új hindu művészet állandó témáit és formavilágát – szólt a 2019. január 6-ig látogatható tálat koncepciójáról Válóczi Róbert.