Annak ellenére, hogy Magyarországon sem igazán indult be még az elektromos autók eladása, a befektetők hatalmas összegek költenek a leendő sláger modellek fejlesztésére, és az ígéretek szerint már folyamatban van annak a húsz elektromos autónak a gyártása, mely uralni fogja az utakat 2025-ra – számolt be a Business Insider.

Régóta nagy kérdés az autógyártó cégek számára, és a környezetbarát életmódra törekvő felhasználók számára, hogy vajon mikor térhetnek át egy benzin vagy dízel-működtetésű autóról valami kevésbé környezetszennyező modellre. A kérdés sok további problémát vet fel, hiszen hatalmas ipar épül ma már az autók köré, nem beszélve a világ olajtermelése körüli üzletekről, a forrástól a legutolsó benzinkútig. Egy 2013-as cikk szerint az elektromos autók eladása öt éve tragikusan alacsony számot mutatott Magyarországon, és ez nagyban köszönhető a sok tévhitnek.

“Az elmúlt év hazai autóeladásairól szóló hírünkben külön nem említettük, de a Datahouse Kft. statisztikájából tudható, hogy 2012-ben itthon 8, azaz nyolc elektromos autót helyeztek forgalomba. Egészen pontosan 3-3 darab Citroën C-Zero és Nissan Leaf, továbbá 2 darab Peugeot iOn típusút. Mitsubishi i-MiEV-ből egy sem talált gazdára. Opel Ampera? Nem tisztán villanyos, de jó, csaljunk csöppet, fejeljük meg a (vizes)nyolcast az ő tízesével. Testvérét, a még a kereskedőknek is bajosan drága Chevrolet Voltot nem forgalmazzák Magyarországon. Tehát összesen 18 példány, ennyi, nem több, még az ugyancsak nem kimagaslóan magas 53 ezerhez viszonyítva is láthatatlan és elhanyagolható kisebbség. Legyünk reálisak, ez semmi. Ráadásul ezt a 8-18 itthon „eladott” modern elektromos autót sem magánszemélyek vették, na mindegy, ez a jelenlegi helyzetben tényleg nem releváns információ.” Forrás: Autonavigator.hu

Igen ám, hiszen míg csak hibrid autók álltak rendelkezésre, még kevésbé sikerült a vásárló tömegeket szaporítani az elektromos autók gyártói számára. Az utóbbi időben azonban változott a helyzet, és míg tíz évvel ezelőtt még körülbelül csak az olcsóbb, keleti és alsó kategóriás elektromos autók voltak elérhetőek, addig a közeljövőben már a legnagyobb autógyártók is beálltak a fejlesztők, és eladók közé – ezzel potenciálisan nagyobb érdeklődést generálva az elektromos autókat illetően.

Mi tagadás, a legtöbb kocsival rendelkező ember számára mindennapos állomás egy benzinkút. Ugyanakkor az elektromos energia termelése is külön technológiát igényel, mégis úgy tűnik idővel elképzelhető lesz, hogy ha részben is, de az autógyártók átállnak az elektromos modellek előállítására.

Az elektromos autó (villanyautó) egy villanymotorral meghajtott autó. Az elektromos energiát leggyakrabban akkumulátorból nyeri, de egyes elektromos autók szuperkondenzátorban (korábban akár lendkerékben) tárolják azt. Azokat az autókat, amelyek elektromotort és más típusú motort is használnak, hibridautónak nevezzük, és nem tekintjük teljesen elektromos járműveknek, mert azok csak töltéstároló üzemmódban üzemelnek. Kevesne tudják, de az elektromos hajtású autó gondolata gyakorlatilag egyidős a benzinmotoros autóéval. Az első ilyen autót az angol Thomas Parker fejlesztette ki a 19. század végén.

Az EV1 jelű kétajtós, akkumulátoros kupékat még az 1990-es évek közepén mutatta be a világ akkori legnagyobb autógyártója, a General Motors. 1996-tól néhány száz példányt le is gyártottak a típusból. 2003-ig sokan használhatták Kalifornia és Arizona állam lakosai közül némi havi bérleti díj fejében, de egyetlen példányt sem adtak el, így a program lezárása után az összes autót vissza hívták a GM-hez, ahol a többségüket megsemmisítették.

Magyarországon egyaránt léteznek egyenáramú és váltakozóáramú töltőállomások. Teljesítményük 100-200 kW, a motor teljesítményének nagyságrendjébe esik. Az egyenáramú töltőkészülékek 480, vagy 850 V feszültségről működnek áramfelvételük 100-200 A között van. A beépített akkumulátor kapacitása háromszor-négyszer akkora, mint a hagyományos indítóakkumulátoré. A világ számos országa pedig támogatja az elektromos járművek elterjedését. Norvégiában 2025-től csak elektromos és hidrogénmeghajtású autókat lehet forgalomba helyezni. Magyarországon Budapesten, Debrecenben, Hódmezővásárhelyen, Kaposváron, Székesfehérváron és Szolnokon a zöld rendszámtáblával ellátott elektromos autók tulajdonosainak nem kell fizetniük a parkolásért.

 

No de következzen a lényeg, mégpedig a húsz hamarosan várható elektromos autómodell listája:

  1. A Porsche Mission E 2019-ben kerül a piacra, és érdekessége, hogy vezeték nélkül is feltölthető lesz.
  2. Volkswagen I.D. Buzz a legendás Volkswagen minibusz, mely sokak számára a hippi busz megtestesítője, egy modern, elektromos változata, mely 2022-re már bárki számára elérhető lesz. Különlegessége, hogy a belső elrendezése változtatható, saját ízlésünk szerint formálható lesz.
  3. A Volkswagen I.D. még a minibusz forgalomba kerülése előtt lesz elérhető, egész pontosan 2020-ra. Ez inkább egy SUV lesz, mely hangvezérléssel is működhet (A szabadidő-autók angol megnevezése, a „sport utility vehicle”,rövidítve SUV, magyar fordításban: „sportcélú haszonjármű”)
  4. A Jaguar I-Pace talán az egyik legközelebbre várható elektromos autó, hiszen már idén elérhető lesz. Ez a Jaguar márka első elektromos autója lesz, csupa luxus funkcióval.
  5. 2018 Nissan Leaf is 2018-ban érkezik, és az ígéretek szerint könnyített vezetési élményt nyújt majd tulajdonosa számára
  6. Az Aston Martin RapidE luxus elektromos autó 2019-ben kerül majd piacra, és összesen csak 155 darab készül majd belőle.
  7. A Tesla Model Y 2020-ra kerül eladásra. Tecnikai jellemzőit még hatalmas titok övezi, az viszont biztos, hogy ez is a luxus kategóriát fogja képviselni.
  8. Az Audi e-tron quattro szintén egy korábban már említett SUV kategóriát fog képviselni, és az Audi cég szerint egy töltéssel több mint 300 mérföldet lesz képes megtenni.
  9. Mercedez-Benz EQ 2022-re kerül a piacra, teljes új felhasználói felülettel, hangvezérléssel, és egyéb luxusfunkciókkal.
  10. A Tesla Roadster 2020-ra lesz elérhető. A luxusautó a cég vezetője, Musk szerint képes lesz 250 mérföld/óra sebességgel halandni, illetve kevesebb mint két másodperc alatt tud majd 60 mph-ra felgyorsulni.
  11. Nissan IDS 2025-re lesz elérhető. De ez még csak tipp… A a cég még most konstruálja ezt a modellt, maga a működéséhez szükséges technológia kifejlesztését is egyelőre még csak 2020-ra ígérték.
  12. 2018 Chevy Bolt már jóval megelőzte a többi autógyártó céget, hiszen már 2015-ben elérhető árú elektromos autót adott ki a kezei közül, és most ezt a modellt fejlesztik majd tovább.
  13. BMW Mini E formája már ismerős lehet szemfüles autó-rajongóknak. Az elektromos változat 2025-re érkezik, és még nem igazán tudunk róla több információt.
  14. A Volvo cég még nem nevezte meg a modellt, de 2025-re érkezik majd az első elektromos autójuk.
  15. Fisker EMotion vérbeli sportautó lesz a javából, már a design alapján is. Emellett állítólag kevesebb mint tíz perc alatt feltöltött állapotba tud majd kerülni.
  16. A Faraday Future FF 91-vek kapcsolatban is sok még a kérdés, a fejlesztők nagyon magas technikai adottságokat kívánnak a modellhez rendelni, azt azonban nem tudhatjuk, hogy ez valaha is képes lesz-e a világ többi lusuautójának technikai adottságaihoz felnőni.
  17. A Subaru 2021-re várható elektromos autója is bizonytalan még.
  18. BMW X3 típusú SUV 2020-ra várható, és teljes mértékben elektromos autó lesz.
  19. A GM Cruise AV a General Motors 2019-re várható elektromos autómodellje.
  20. Byton  egy SUV típusú autót hoz majd az elektromos autó-piacra, mely a kínai cég 2019-re várható kocsija beépített wifivel, harmic perc alatt legalább 80%-ra tölthető akkumulátorral, és önvezérlő funkciókkal.

 

Forrás

www.businessinsider.com

Elektromos autók

 

Fotó

Porche.com