Ahogyan arról már korábban beszámoltunk az Etikai vétség az Aokigahara erdőben című cikkünkben, kirobbanása óta a Logan Paul-botrány kiterjedt hatással volt a nemzetközi médiában. Az eset most úgy tűnik hogy végre már rég várt változtatásra kényszeríti a YouTube videószolgáltató oldal kezelőit is.

Logan Paulnak a YouTube szolgáltató oldalán több mint tizenöt millió feliratkozója van, és több mint két milliárd megtekintést értek már el a felvételei. A minap a Wired oldala számolt be arról, hogy a YouTube a felhasználói által generált népszerűségét most félre kell söpörje, és gondosabban kell felügyelnie feltöltőinek jövőbeli tartalmait.

A japán “öngyilkos erdő”-ben készült felvételek etikai kérdéseket vetnek fel, hiszen ahogyan arról a Wired is beszámolt, a régóta sötét titkokat rejtő erdőben csak a 2010-es statisztikákat vizsgálva kiderül, hogy már akkor évi 247 ember próbált meg öngyilkosságot elkövetni. És a félelmetes jelenség azóta is tartja magát, hiszen sajnos évről-évre érkeznek az Aokigahara erdőbe olyan elkeseredett emberek, akiket talán meg lehetne menteni terápiával, vagy egyéb kezelésekkel: de sokan ennek ellenére is az erdei fák lombjai között szabadulnak meg ennek lehetőségétől is.

Az ügyben talán a legmeglepőbb, hogy a YouTube oldal közösségi irányelveit alapjaiban sértő felvétel az eltávolításáig milliós nézettséget produkált, és a botrányvideót nem a szolgáltató, hanem maga Paul távolította el a rá zúduló gyűlöletlavina miatt. A YouTube mindezek ellenére egy udvarias, hivatalos bocsánatkérésen túl nem nagyon tett semmit a hasonló esetek elkerülése érdekében.

Állítólag 2018-tól tízezer moderátort fog alkalmazni a szolgáltató a nem odaillő tartalmak eltávolítása érdekében, ahogyan arról a hvg.hu is beszámolt már korábban. Bár ez a döntés hamarabb került nyilvánosságra, minthogy a botrányos Paul-ügy megtörtént volna, egyelőre nem lehet tudni mennyiben fognak változni a YouTube közlési irányelvei és moderálási alapelvei.

 

A YouTube szolgáltatóról…

A YouTube (rövidítve YT) nyilvános videómegosztó webhely, ahol a felhasználók videoklipeket tölthetnek fel és nézhetnek meg. A YouTube székhelye a kaliforniai San Brunóban található és a Time magazin megválasztotta a lapot a 2006-os év találmányának.

A YouTube-ot 2005 februárjában alapította három korábbi PayPal-alkalmazott. 2006 novemberében a céget 1,65 milliárd dollárért (akkori árfolyamon számolva 318 milliárd forintért) vásárolta meg a Google Inc., és azóta annak leányvállalataként működik. Magát a Youtube-ot is részlegesen integrálták a Google+ nevű közösségi oldallal (ld. még ott) – bizonyos korábban elérhető funkciók, pl. a kommentelés csak Google+ regisztráció után lehetséges.

A feltöltött videók nagy részét magánszemélyek szolgáltatják, de a feltöltők között vannak nagy, profitorientált tartalomszolgáltató cégek is. Manapság több nagyobb médiavállalatnak is van saját csatornája a YouTube rendszerében, ilyenek például a CBS, a BBC, vagy az UMG. Ugyanakkor a film-, valamint a zeneipar is jelen van az oldalon: 2009 végén prémium szekciót indított a YouTube, ahol a filmeket, sorozatokat már teljes hosszukban lehet végignézni, valamint ingyenesen nézhető pl. a Sony Music, UMG és más nagy vállalatok által közösen fenntartott, Vevo nevű online zenetévé csatornája is. Habár hatalmas pénzforrás lehetne, az oldal máig nem termel profitot. Azonban a tulajdonosok szerint a Google keresőmotorjánál bevált hirdetési megoldás a videomegosztót is nyereségessé tehetné.