Tehetségfejlesztés az iskolán belül és kívül címmel tartott megbeszélést november 13-án hétfőn este a Magyar Tudományos Akadémia Szegedi Akadémiai Bizottságának Neveléstudományi és Pszichológiai Szakbizottság Tehetségfejlesztés Munkabizottsága. A konferenciáról, valamint arról a nem elégszer hangoztatott célról beszélt Dr. Dúró Zsuzsa, a munkabizottság vezetője.

Nem csak a nevelési oktatási intézményekben, hanem azon kívül is rengeteg lehetőség van arra, hogy a gyerekek képességeit maximálisan ki tudjuk bontakoztatni. A legaktuálisabb kérdések mindig a tehetség felismerésével kapcsolatosak. Tehát miből látja meg egy szakember, legyen az óvónéni, pedagógus, tanárbácsi miből látja meg, hogy a gyerekben van valami. Mik azok a tulajdonságok, ami mentén nekik tehetséggyanússá válik egy gyermek. Ha már tehetség gyanús, akkor érdemes lenne vele egy kicsit másképp foglalkozni.
Tévhit, hogy a tehetséges gyereket terhelni kell, mert attól halálra fárad és úgy válik középszerűvé, mint a szél. Tehát meg kell találni, hogy mi az erős oldala, mi iránt motivált és azt kell erősíteni az élménypedagógia eszközeivel és nem pedig a túlterhelés a mottó a tehetséggondozásban, mert a túlterhelés következménye a kiégés és már abból sem lesz jó, amiből jó volt.
Ebbe sokszor belecsúszik pedagógus is és szülő is egyaránt. Tehát ha azt mondja a tanárnéni, hogy Dezsőke nagyon jó matekból, akkor elküldik még kínaira, japánra, rajz szakkörre, néptáncra meg balettra is. így fogják őt terheltté tenni. Ez nem járható út. Ehhez viszont szükség van egy korai felismerésre, hogy minden simán menjen. Már az óvodában vannak lehetőségek a felismerésre például a zene, a mozgás, a matematika már ott mutatja magát. Ha felismertük akkor kínáljuk meg őt lehetőségekkel, de csak kettővel nem pedig tizenkettővel, ami által ő ismét motivált, boldog és kiegyensúlyozott.
Ehhez kell egy olyan támogató szülői környezet. Optimális körülményeket biztosít a gyermeknek, vagyis megveszi azokat az eszközöket a rajzpapírt vagy akármit ami kell. Ez lehet anyagilag megterhelő.

A teljes beszélgetés meghallgatásához kattintson az alábbi linkre: