Igazából nehezen tudok ekkora összeget elképzelni, 754,5 milliárd (!) forint, ha mai árfolyamon szorzom be. Ekkora bírságot szabott ki az Európai Bizottság a Google-ra erőfölénnyel való visszaélésért és mert a társaság megsértette az Európai Unió trösztellenes szabályait. Erről az esetről és eljárásról beszélt rádiónknak Zúgó Liliána, az Európai Bizottság Magyarországi Képviseletének gazdasági elemzője. Az interjúból nem csak azt tudhatjuk meg, miről is szólt maga az eljárás, hanem annak menetét is elmeséli a gazdasági elemző. A döntés egyébként nem jogerős, ellene jogorvoslatnak van helye. Kérdés, mennyire lesz végrehajtható, és hogy tagállami bíróságok előtt lesznek-e még eljárások a döntés folyományaként, és akkora összegre vezetett végrehajtás mennyire egyszerű. Zúgó Liliána elmondta, a végrehajtással a tapasztalatok szerint nem szokott baj lenni. Vajon ez mennyire aprópénz a Google-nek, vagy azért ez nekik sem az?

Google visszaélt keresőmotorja piaci erőfölényével, amikor azt  úgy állította be, hogy a keresési találatok előnyben részesítették a cég saját ár-összehasonlító szolgáltatását (“Google Shopping“) a versenytársakéival szemben.  A társaságnak 90 napon belül fel kell hagynia a jogsértő magatartással, máskülönben kényszerítő bírságot kell fizetnie, amely elérheti a Google anyavállalata, az Alphabet átlagos napi globális forgalmának 5%-át.- írja sajtóközleményében a Bizottság. 

Google 2004-ben lépett be az ár-összehasonlító szolgáltatások európai piacára. E szolgáltatás lehetővé teszi, hogy a fogyasztók összehasonlítsák az interneten kínált termékeket és azok árait, és kiválasszák a legkedvezőbb árat kínáló online kiskereskedőket, ideértve a gyártók online áruházait, az online piactereket és más viszonteladókat. Az ár-összehasonlítók versenyképessége nagymértékben függ az általuk generált forgalomtól. A nagyobb forgalom több kattintást és ezáltal több bevételt eredményez. Ezen túlmenően a nagyobb forgalom több kiskereskedőt csábít arra, hogy termékeiket az adott ár-összehasonlítón is listázzák. Mivel a Google erőfölényt élvez az általános internetes keresőszolgáltatások piacán, keresőmotorja fontos forrása az ár-összehasonlító szolgáltatások forgalmának. 2008 óta a Google alapvető stratégiai változásokat hajtott végre az európai piacon annak érdekében, hogy fokozza ár-összehasonlítója forgalmát. Ez a stratégia a Google általános internetes keresőszolgáltatások terén meglévő erőfölényére támaszkodott, nem pedig a társaság saját ár-összehasonlító szolgáltatásának erényeire: A Google módszeresen kiemelt elhelyezést biztosított saját ár-összehasonlító szolgáltatásának, miközben a találati listán hátra sorolja rivális ár-összehasonlító szolgáltatásokat.

A teljes sajtóközlemény itt olvasható