A Múlt-Kor történelmi portál számolt be arról, hogy egy magyar fejlesztésnek köszönhetően Pannónia történelmi városainak életképei elevenednek meg 3D-s animációban az érdeklődők előtt. Erről beszélt Baltavári Tamás, a Történelmi Animációs Egyesület munkatársa rádiónknak.

Kérdésünkre elmondta, ezt a fejlesztést elsősorban iskolák, és ebből adódóan diákok fogják előszeretettel használni, legalábbis reményeik szerint. Ebben a játékban valóban a történelmi pontosságon, körülbelüli hitelességen van a lényeg. Nem egy számítógépes játék, bár szorosan követi annak analógiáját. Azonban semmiképpen nem hamisít történelmet, nem nyerhetnénk meg vele például a magyar seregek élén a Mohácsi csatát.

Persze most még erről nincs is szó, hiszen a Pannónia korabeli Rómáról van szó, egészen pontosan Krisztus után a 3. századról. Bejárhatjuk a sikátorokat, utcákat, megnézhetjük, milyen lehetett a piactér, de a későbbi fejlesztések egyik fő fókusza az olyan egyedi látványosságok megtervezése, mint a helytartói palota, vagy egyéb nemesi kúriák megtekintésének lehetővé tétele is.

Baltavári Tamás elmondta, valóban, oktatási segédanyagnak, oktatásfejlesztési gyakorlatnak szánják ezeket programokat, több iskolával is szoros kapcsolatuk van, akárcsak az állami hivatalokkal. Egyébként is, nem ez az első fejlesztésük, 2005 óta működnek, és készítenek hasonló fejlesztéseket.

És hogy mi lenne a továbbfejlesztett álom? Erről is beszélt Baltavári Tamás. Elmondta, ők elsősorban most a magyar történelem eseményeiben gondolkodnak, ismételten hangsúlyozva, hogy legyen az konkrét történelmi esemény, vagy pedig társadalom-történet.

Távlati céljuk is ehhez kapcsolódik. El lehetne akár 50 ilyen részt is készíteni a magyar történelem különböző időszakaiból, a honfoglalástól kezdve. Hogy meddig? Azt is elmondja az interjúban Baltavári, hogy mit gondol, mely időszakig lenne ez a sorozat vihető, és milyen okból pont odáig.

A Clio üzenetei március 6-i adásából egyébként ezen felül ezt is megtudhatják, hogy mivel lehet manapság megfogni egy gyermek történelem iránti érdeklődését, milyen oktatási segédanyagokat használnak egyébként a tanárok manapság, és milyen ötletnek számít az, ha megvalósul ez a fejlesztés, esetleg még tovább fejlődik. Mennyiben változott meg az elmúlt 1-2 évtizedben az oktatás, és milyen irányba halad ma? Természetesen most csak szigorúan a történelemről beszélünk. Addig is pedig nézzék meg a Múlt-Kor portálon a “játék” rövid “trailerét”. Ám előtte hallgassák meg a Baltavári Tamással készített interjút.

fotó: tae.hu; mult-kor.hu