Mi visz rá egy festőt arra, hogy megbízás nélkül műtermében hosszú évekig egy olyan festményen dolgozzon, amit nem láthat teljes egészében, mert a kép jóval nagyobb, mint a rendelkezésére álló falfelület?- Tették fel a kérdést a kiállítás szervezői

Talán valami emberi, túlságosan is emberi. A nietzschei cím ezennel az 1988-ban elhunyt, s a 20. századi magyar képzőművészet még felfedezendő, pontosabban újra felfedezendő alakjai közé tartozó Duray Tibor tárlatának címeként szerepel. 

Fél évszázados pályát kíván bemutatni ezen az egész emeleten ez a kiállítás, hiszen Duray az 1930-as években bontakozott ki, mint a magyar festészet és képzőművészet legnagyobb ígéreteinek egyike. Mesterének Aba-Novák Vilmost, Derkovits Gyulát, Bernáth Aurélt, majd később Pablo Picassot tartotta. Nem volt egyszerű a kiállítás szervezése, hiszen tematikus szobákat kellett kialakítani. És amilyen gazdag az életmű, és ebből adódóan talán látszólag könnyű kiválasztani a bemutatandó alkotásokat, valójában talán annyira nehéz szakmai szemmel teljes mértékben eleget tenni neki.  Ezért is alakítottak ki a festményeknek külön tematikus termeket. Ezekben a termekben a témák mellett az egész környezet, a színek, a hangulat is különböző, izgalmas, változatos színvilágot kapnak a terek. A képekről pedig még nem is beszéltünk, amelyekre talán a vidámság kevésbé jellemző. Sokkal inkább tetten érhető a XX. század viharos történelme, amikor egy ereje és alkotóereje  teljében lévő emberre “ráborul” a második világháború, majd a Rákosi-, később a Kádár-korszak.

Persze Duray Tibor kiállítása nem csak a “történelmi tabló” jellege miatt érdekes. A festmények megtekintése, és a tárlatvezetés önmagában élményt nyújt bizonyára a látogatóknak. Mi, a sajtó munkatársai már kaptunk belőle ízelítőt, ezért is ajánlhatom bátran.

A tárlat része egy izgalmas, 2×10 méteres nagyságú festmény, az Aranykor. Duray az alkotás folyamán nem láthatta a maga egészében ezt a művet, műterme mérete ezt ugyanis nem engedte meg. A mozaikokból elkészült alkotás csak egyszer, 1982-ben került kiállításra, azóta nem. Igazi kuriózum tehát, hogy a megnyitóra kikerül a teljes alkotás, ráadásul egy méretében és formájában teljesen megfelelő térbe. A kiállítás március 19-ig látogatható.

Emberi, túlságosan is emberi. Ezzel a címmel nyílik kiállítás 2017. január 27-én, pénteken a Reök Palotában Szegeden, Duray Tibor festőművész (1912-1988) életművéből. A kiállításról beszélgettünk Kukla Krisztiánnal, a tárlat kurátorával. A riporter Boros Tamás.

Duray Tibor: Önarckép

Duray Tibor: Este

Duray Tibor: Vasaló asszony