2001-ben ezen a napon mutatták be a magyar mozik a Blöff című angol filmet.

A Ravasz, az Agy és a két füstölgő puskacső botcsinálta gengszterei

A Ravasz, az Agy és a két füstölgő puskacső botcsinálta gengszterei

Guy Ritchie reklám- és videokliprendezőként kezdte a pályafutását, majd az ezekből befolyt összes pénzét egy rövidfilm, a The Hard Case forgatásába fektette, ami kifizetődőnek bizonyult és 1998-ban leforgathatta első egészestés nagyjátékfilmjét, A Ravasz, az Agy és a két füstölgő puskacső címmel. A csavaros történetvezetésű és videoklip esztétika elképesztő pörgősségét mutató tarantino-i ihletettségű elsőfilm hatalmas nemzetközi figyelmet kapott. Azonnal kultfilmként kezdték emlegetni és az addig ismeretlen Guy Ritchie az egyik legnagyobb név lett a kortárs filmezésben. Az angol színészekkel forgatott film gárdájának egyes alakjai visszatérő figurák lettek a Ritchie-filmekben, köztük elsősorban Vinnie Jones és Jason Statham, akik utána Amerikában is befutottak színészként. A két évvel ezután forgatott Blöff akár A Ravasz, az Agy és a két füstölgő puskacső folytatása is lehetne, de mégsem az.

A története rendkívül összetett és szerteágazó, de a szálakat visszafejtve és kibogozva a következőt kapjuk:

Blöff

Blöff

Egy Négyujjú Franky nevű szélhámos a társaival együtt kirabol egy gyémántkereskedést Amszterdamban, majd egy hatalmas ékkővel elindul, hogy leszállítsa megbízójának New York-ba. Útközben megáll Londonban, hogy pár kisebb követ elpasszoljon egy ékszerkereskedőnek. Közben találkozik Penge Boris-szal, a londoni orosz maffia egyik hatalmasságával. Penge Boris tudja, hogy Franky táskájában rejtegeti az ökölnyi gyémántot, de az összetűzések elkerülése végett nem rabolhatja ki maga. Ráveszi a kényszeres fogadó Franky-t, hogy helyette tegyen meg egy illegális bokszmeccset és felbérel három alkalmatlan piti bűnözőt, hogy a fogadóirodában rabolják ki a férfit. Közben a bokszmeccset megbundázza egy kegyetlen angol gengszter és minden a feje tetejére áll. Feltűnik a színen két beijedt bokszmenedzser, akik mindig egy apró szívességgel tartoznak valakinek és szerencsétlenségükre a sors összehozza őket a vidék legsumákabb roma bandájával, akik szintén kikövetelik részüket a balhékból. Ha ez még nem lenne elég a new york-i megbízó is Londonba érkezik, hogy előkerítse Franky-t, de már csak a totális káoszt találja a helyszínen.

A Blöff seftelő romái, középen Brad Pitt Mickey szerepében

A Blöff seftelő romái, középen Brad Pitt Mickey szerepében

A Blöff tematikájában, történetvezetésében és képi világában hasonlít A Ravasz, az Agy és a két füstölgő puskacsőre, viszont cselekménye kidolgozottabb és ha lehet még több groteszk humort préselt bele Guy Ricthie, mint előző filmjébe. A Blöff szinte összes karaktere vérprofi módon kidolgozott, minden szavuk szállóigévé vált azóta. A minden vállalkozásba valamilyen formában belebukó gengszterek világával Ritchie megalkotta a 21. század egyik első nagy klasszikusát. A tengernyi kultikus figura erdejéből kiemelkedik viszont a projektbe magát szinte bekérő Brad Pitt által megformált verekedős romagengszter. Az érthetetlenül beszélő, mindennel seftelő, ugrabugra bűnöző a filmtörténet egyik emblematikus figurájává vált, akit úton-útfélen idézgetnek és másolnak más filmesek.

A zseniális Blöff olyan film, melyet akár százszor is megnézhetünk akkor is nevetünk rajta és mindig találunk egy-egy olyan momentumot, amit addig nem vettünk észre, így válik időtlen filmmé, színfolttá a borongós angol filmes gyakorlatban.