2008-ban ezen a napon mutatták be a magyar mozik az Esküvő után című dán filmet.

A család meghitt ünneplésre készül, de hamarosan elszabadul a pokol (Születésnap,1998)

A család meghitt ünneplésre készül, de hamarosan elszabadul a pokol (Születésnap,1998)

A dán film hatalmas fegyvertény Európában. Dánia különleges atmoszférája és kultúrája valahogyan a rendezőkből is egy érdekes filmes hozzáállást és látásmódot hoz ki. De sokáig a dán film nem került az őt megillető helyre, megmaradt anyaországa határai között. A kilencvenes évek elején tűnt fel egy olyan fiatalokból álló rendezői generáció, mely megváltoztatta ezt a helyzetet. 1995-ben Lars Von Trier és Thomas Vinterberg a nyilvánosság elé lépett és kihasználva Trier akkori nagy népszerűségét, melyet a Birodalom című misztikus sorozatnak köszönthetett, bemutatták a Dogma95 nevű filmes mozgalmat. Ők ketten írták a mozgalom szabályzatát, mely egyfajta avantgárd visszatérési kísérlet volt a “tiszta filmhez”. 1998-ban készült el az első hivatalos Dogma95-film, Thomas Vinterberg rendezésében, Születésnap címmel. A Születésnap zajos sikert aratott Cannes-ban és mindenhol máshol is a világon, ugyanígy Von Trier Idióták című szintén 1998-as Dogma95 programfilmje. Az Idióták történetében provokatívabb volt a Születésnapnál, s bizonyos igen naturalista részletei miatt botrány is keletkezett körülötte, mely csak még jobbat tett a Dogma-mozgalom hírnevének. Miután még két rendező csatlakozott hozzájuk a mozgalom átlépett Dánia határain és meghódította az egész világot. Ezen újhullámos filmkészítési forma alapelvei tűntek fel amerikai, norvég, svéd, francia, belga, spanyol, chilei, dél-koreai filmekben is.

Mads Mikkelsen a Hogy szeretsz? orvosának szerepében

Mads Mikkelsen a Hogy szeretsz? orvosának szerepében

Az Esküvő után rendezőnője, Susanne Bier első nagy nemzetközi sikerét egy Dogma-filmmel alkotta. A 2002-es Hogy szeretsz? csontig hatoló, hamisítatlan dán filmdráma volt, mely egy tragédia köré szerveződött és a dogmás eszköztárnak és a színészi játéknak köszönhetően híressé tette Biert. A két évvel későbbi Testvéred feleségét… már nem volt igazi dogma-film, viszont országokon és kontinenseken átívelő témája miatt sikerében felülmúlta a Hogy szeretsz? című filmet. A rendezőnő ezzel készítette elő az utat újabb filmje az Esküvő után felé.

A film főszereplője Jacob egy indiai árvaházban dolgozik. Már sok éve küzd az ország éhező gyermekeinek megmentéséért, a kicsik rajonganak érte, ő pedig boldog, hogy eltűnhetett a világ szem elől a hatalmas indiai forgatagban. Viszont, ahogy minden hasonló szerveződésnek, nekik is állandó pénzügyi gondokkal kell megküzdeniük. Jacob váratlan üzenetet kap Dániából, miszerint egy módos üzletember akkora pénzösszeggel támogatná az árvaházat, amiből évekig fenn tudnák tartani az intézményt minden anyagi gond nélkül. Az egyetlen feltétel, hogy a férfi utazzon Dániába és írja alá a szerződést személyesen. Jacob vonakodik megtenni ezt, mivel 20 éve nem is látta szülőföldjét, de a pénzösszeg meggyőzi és hazautazik. Mikor megérkezik új mecénása elhívja lánya esküvőjére is. Mikor Jacob megérkezik az eseményre döbbenten tapasztalja, hogy a menyasszony anyja az ő fiatalkori szerelme, akit már 20 éve nem látott és aki miatt megvált hazájától. Az alapjáraton álmodozó és végtelenségig idealista Jacobot teljesen összezavarja ez a helyzet, és még nem is tudja, hogy nem véletlenül érkezett pont erre az esküvőre.

Esküvő után

Esküvő után

Susanne Bier filmje csodálatos alkotás. A cselekményt páratlan drámai érzékkel építette fel, amihez a legnagyobb segítséget a rendkívül rutinos és tehetséges forgatókönyvírótól, Anders Thomas Jensentől kapta. Minden karakter tökéletesen kidolgozott, átgondolt és életszerű. A főszerepet játszó Mads Mikkelsen dúskálhatott a szerepben és pályája eddigi egyik legmeghatározóbb alakítását nyújtotta a búskomor arccal múltja titkai után kutató megtért világcsavargó szerepében. A többiek közül kiemelkedik az üzletembert játszó Rolf Lassgard, aki ugyanolyan hitelességgel alakítja a kemény pénzembert, mint a titkai alatt összeroppanó és halálra rémült egyszerű lényt.

A filmet a kamerakezelés és a plánok használata, valamint a színészvezetés a Dogma irányába mozdítva, viszont ez már sokkal kevésbé nevezhető Dogma-filmnek, mint Bier korábbi Hogy szeretsz? című mozija. Az elmozdulása a Dogma-mozgalomtól viszont utat nyitott saját filmkészítési stílusának tökéletesítése felé.

Az Esküvő után 2007-ben esélyes volt a legjobb külföldi film Oscar-díjára és az Európai Filmakadémia legjobb rendező és legjobb színész díjára és megnyitotta az utat a rendező azon filmjei előtt, melyek végeredménye az Egy jobb világ című dráma volt, amiért 2011-ben átvehette az Oscart és a Golden Globe-díjat is.