Az elveszett madártoll című könyv szegedi bemutatója kapcsán beszélt Herczeg Rita, az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ (OBDK) gyermekjogi referense, a gyerekjogi mesekönyv szakmai mentora a gyerekjogok fontosságáról kollégánknak, Boros Tamásnak.

  1. májusában már két mesekönyv bemutatásra került. Ezek a gyermekotthonos és nevelőszülőknél élő gyermekek számra készültek, és az ő részükre osztották ki ezeket ingyenesen.

Azok a jogok jelennek meg a könyvekben, amelyek körében a leggyakoribbak a jogsértések, illetve leginkább kapcsolhatók azokhoz az élethelyzetekhez, amik ezt a korosztályt érintik. A mesék segítenek megmagyarázni a gyerekeknek, hogy mit takarnak ezek a helyzetek, mikor történik ezekben jogsértés, valamint, hogy merjenek segítséget kérni a felnőttektől.

Minden mesekönyv a jog és a kötelesség fogalmának magyarázatával kezdődik. Az első mesékben egy sárkány próbálna bejutni Meseországba, de ott először is vállalnia kell, hogy azokat a szabályokat, amik Meseországra vonatkoznak, betartja. A történet onnan indul, hogy a sárkány azt gondolja, hogy a jogokat meg lehet szegni, és aztán a  király elmagyarázza nekik, hogy ez nem ilyen történet. Egy másik mese a Kutyaolimpia, ami a hátrányos megkülönböztetés tilalmát próbálja felölelni. A kutyus nem egy törzskönyvezett kutya, és ezért először nem engedik, hogy induljon az olimpián, ám végül egy segítőt kap. A segítő elmagyarázza a sportbizottságnak, hogy miért is indulhat attól függetlenül, hogy nincs törzskönyve – attól ő nem más, mint a többi kutya.

A MesÉLJ jogosan rendezvénysorozatra kifejezetten csak pedagógusokat hívnak. Az ország összes óvodájának kiment az értesítés. Szeptember 16-án kezdődött ez a rendezvénysorozat. Ez alatt az ország összes megyeszékhelyét végigjárják, ahol az adott megye összes óvodáját meghívják. Itt mindenki számára adnak két ingyenes példányt a két könyvből. A könyvek átadásán túl egy 6 órás képzési programot állítottak össze. Ez egyrészt egy gyermekvédelmi rendszerismertetésből áll, kifejezetten fókuszálva a jelzőrendszeri működésre. Másrészt van egy blokk arról, hogy miről szólnak a gyermekjogok. A harmadik részben pedig magáról a mesekönyvről, annak létrejöttéről, feldolgozási módszeréről van szó.

Az előző két mesekönyv megjelenése után nyitottabbak lettek a gyerekek. Sok esetben nyíltak meg a nevelők számára. Ezek olyan mesekönyvek, melyekről az elolvasásuk után beszélgetni kell – beszélgetős mesekönyvnek hívják őket.