2006-ban ezen a napon mutatták be Martin Scorsese A tégla című bűnügyi filmjét.

Scorsese az 1960-as évek végén lépett be a filmiparba és már a 80-as évek végére megszilárdította magát, mint a leghíresebb és legjobb olasz-amerikai filmrendező. Számos kultikus alkotás köthető a nevéhez; többek közt a Taxisofőr, a Dühöngő Bika, a Nagymenők, a Casino, az Aviátor vagy a New York bandái.

Rengeteg szakmai elismerést tudott már magáénak, elnyerte a Taxisofőrrel Cannesban az Arany Pálmát, viszont a legjobb rendező Oscar-díjára sokáig kellett várnia. 2007-ben megtört a jég és A tégla elhozta számára az áhított díjat. Mindenki számára meghatóan vicces momentum volt, mikor a gálán fellépett a díjért az emelvényre és megnézte a szobor alján, hogy tényleg az ő neve van-e ráírva.

A tégla szövevényes cselekményét egy hongkongi maffiafilm, a Szigorúan piszkos ügyek ihlette. William Monahan a történet helyszínét áthelyezte Bostonba, az ír negyedbe. A helyi maffiafőnök szerepét Jack Nicholsonra osztotta, aki hosszú monológgal indítja a filmet, melyben kifejti, hogy ezen a környéken vagy rendőr lesz a férfiakból vagy bűnöző, de szállóigévé nemesült sorával le is zárja a vitát, miszerint “ha töltött fegyvert fognak rád, teljesen mindegy!”.

A bostoni maffia gyerekkorukban szervezi be az embereit és felnőve beépíti őket a rendőrség tagjai közé, így hoznak létre kivédhetetlen besúgóhálózatot. A különleges ügyosztály viszont úgy dönt, hogy kockáztatnak és egy helyi születésű nagyszájú rendőrt beépítenek a maffiába. Feladata, hogy a legbelsőbb körbe kerüljön és lebuktassa a maffia vezetőjét. Hamarosan megkezdődik a macska-egér játék, minden beépített ember tudja, csak akkor maradhat életben, ha lebuktatja a másikat.

Ahogy megszokhattuk Scorsesetől a film iszonyatos tempóban pörög, észre se vesszük, hogy eltelt két és fél óra és felvillan a végefőcím. A vágás szintén bravúrossá varázsolja a képeket, a párhuzamosan futó életek és felfelé és lefelé tartó karrierek sosem zavarják össze a nézőt, minden világosan a helyén van, de ez nem az a film, ahol félre lehet nézni vagy el lehet szaladni a következő adag popcornért. Egyre mélyebbre húz minket a bűn bugyraiba, ahogy a beépített emberek is egyre mélyebbre vájják magukat az árulásba és hajszolják már délibábnak tetsző megváltásukat.

Általános olvasatai mellett A tégla esetében muszáj szót ejtenünk az emberi identitás kérdéséről is. A beépülés, a megtévesztés ezen esetekben munkaeszköz, hazudni olyan mindenki számára mint levegőt venni. A karakterek felszámolják önmagukat, bárkik is voltak azelőtt és megpróbálnak elbújni egy új személyiségálarc mögött, mely ha kezdetben sikeres is, egyre jobban repedezni látszik. Az összeomlásuk elkerülhetetlen. Ez legjobban a Leonardo Dicaprio által alakított beépített rendőrön vehető észre.

A tégla a 2006-os év egyik legsikeresebb filmje lett. Bevételi szempontból szépen termelt, négy kategóriában kapott Oscart, köztük a legjobb film díját is. Igazi sztárparádé állt a projekt mögé, mely szintén növelte az érdeklődést a film iránt.

Scorsese végre megkapta elismerését, mely régóta kijárt volna neki és azóta készített filmjeivel bizonyította, hogy rászolgált az Akadémia bizalmára.