Vajon mi a helyes? Felvágva árulni vagy tömbösen a sajtot? Tudják-e esetleg milyen további engedélyek szükségesek egy élelmiszerlánc életében ,hogy talpon maradhassanak bírságok nélkül. Dr. Nagy Attila a Nébih igazgató helyettese interjúnkban felvilágosít minket.

 

Élelmiszerforgalmazási szabályok

Talán kevesen tudják, de azon vállalkozásnak vagy cégnek, aki az élelmiszer forgalmazását szeretné kezdeményezni, először minden esetben magát a kereskedelmi egységet kell a jegyzőnek engedélyeztetni.

Az eljárás során a jegyző elküldi a kereskedelmi egység adatait tájékoztatás, illetve regisztráció céljából a megyei hatóságunk felé.

Abban az esetben, ha ez a kereskedelmi egység szeretne egy speciális élelmiszer is forgalmazni, akkor ehhez egy végrehajtási rendelet kapcsán külön engedélyt is kell kérni.

Ezek az élelmiszerek magas kockázatú, általában hűtendők. Ilyenek például a

  friss húsok,

  friss halászati termének,

  tejtermékek.

Ez csak a forgalmazási részre értendő, ami magába foglalja a pultnál, a vásárlóknak végzett darabolási, csomagolási tevékenységet is. Például a sajt, amit azután kis papírba csomagolva megkap a vásárló.

Azonban az üzletben előre becsomagolt áruk esetében kicsit bonyolódik a helyzet. Van egy korábbi szintén miniszteri rendelet, amely nyilvántartásba vételhez köt bizonyos állati eredetű élelmiszert forgalmazó boltokban végzett csomagolási tevékenységet. Ez azt jelenti, hogy az üzlet hátsó részében leszeletelik a terméket, becsomagolják, és csomagolt formában kerül a vásárlóhoz.

Azért kell külön engedély az üzletben csomagolt termékek árusításához, mert ez olyan „ipari” tevékenység, amit a vásárló a saját szemével nem tud felügyelni. Ez szigorúbb, mint az átlag, csomagolt élelmiszert forgalmazók esetében.

A bejelentés köteles tevékenység esetében is megvan a hatósági felügyelete, de itt a vállalkozó megkezdheti a tevékenységet anélkül, hogy mi a helyet vagy a csomagolási folyamat felügyelnénk elindulás előtt.

Az engedélyköteles termékek forgalmazása nagyobb kockázattal jár, ezért itt a vállalkozás beindítása előtt hatóság kimegy és ellenőrzi a folyamatot. S miután a vállalkozó megkapja az engedélyt, onnantól kezdve a folyamatos ellenőrzés hasonló, mint a regisztráltaknál.

Mivel a nagyobb üzletláncok nagyobb erőforrásokkal rendelkeznek, jobban ismerik a jogszabályokat, kevesebb hibaszázalékkal dolgoznak. A kisebb vállalkozásoknál, ahol az erőforrások sokkal limitáltabbak, nagyobb hibaszázalékkal dolgoznak. Azért fontos az előzetes felmérés az engedélyköteles élelmiszerek forgalmazása előtt, hogy már a vállalkozás megkezdése előtt lehessen esetleg korrigálni.