Tim Burton portré

1958-ban ezen a napon született Tim Burton filmrendező, filmproducer, író, festő. Sokoldalú személyiség, filmjei egytől-egyig kultikus darabok, örök érvényű témákkal és stiláris megoldásokkal. Ennek ellenére a karrierje nem indult igazán zökkenőmentesen. Stúdióknak dolgozott fázisrajzolóként, majd elkészítette első rövidfilmjét, az önéletrajzi ihletésű Vincent-et.

A valódi nagy áttörést a Batman című képregény adaptációja hozta el számára, mikor is olyan sztárokkal dolgozott együtt, mint Jack Nicholson, aki sokban támogatta a fiatal rendezőt. Először a stúdió kételkedett benne, hogy a nem túl tapasztalt filmes és színésze Michael Keaton valamint zeneszerzője Danny Elfman képesek lesznek uralni ezt a szuperprodukciót, de Burton mindenkire rácáfolt és sötét, gótikus meséje minden idők egyik legjobb képregényfilmje lett és rekordokat döntött a kasszáknál. Burton sztárrendező lett.

Eztután szabad kezet kapott és szárnyaló kreativitásának egyik legékesebb bizonytékaként megszületett az Ollókezű Edward. A meseszerű világba illesztett tanmese főszereplője egy Burtonre külsőre nagyon hasonlító alak volt, akit Johnny Depp alakított. A fiút egy tudós hozta létre, aki saját elképzeléssel fordult a Pinokkió történet felé, de sajnos nem tudta befejezni és keze helyén ollók maradtak. Amikor a fiú kilép az elhagyatottságból rögtön belecsöppen az álom-kertváros életébe, ahol először ijedten fogadja a közösség, majd mikor kiderül, hogy különleges fantáziával képes ollóival bármil megformálni az érdeklődés központi figurája lesz. Persze a hirtelen lett hős nem mindenkinek tetszik és hiába minden, az ítélet az, hogy az emberek a hősöknél csak a hősök bukását szeretik jobban. Az Ollókezű Edward egyébiránt a filmtörténet egyik legtragikusabb szerelmestörténetete is, ami szívszorító véget ér egy gyilkosság után. És, ami csak az utolsó pillanatokban derül ki, arról szól, hogy a szeretet és az emlékezés örök társ, nem vehető el senkitől, a sírig tart.

Burton ezután újra szabadon nyúlhatott a Batman folytatáshoz, megduplázott költségvetéssel. A Batman visszatért saját ötleteiből formálta meg. Az első résznél is sötétebb lett, tele már-már horrorisztikus elemekkel. A karakterek sokkal árnyaltabbak, nincsen olyan, aki egyértelműen jó vagy rossznak mondható. Erre a legjobb példa Pingvin, aki elvileg a főgonosz lenne, viszont a film végén mégis úgy siratják el, mintha főhős lett volna. Az előző rész negatív főhőse Joker volt, a gonosz pszichopata, akinek pusztulnia kellett, Pingvin ezzel szemben inkább kiközösített, rossz gyerekként hullik el. A többi karakterek pszichológiailag nézve hasadtságot mutatnak, ilyen Batman és a Macskanő is. Batman karaktere alapjában véve mutatja a kettősséget, a két életmód ütközését és a két személyiséget. Macskanő is hasonlóan kettős személyiség, a pszichózis határán. Jól példázza ezt egy magából kifordult éjszaka alatt elkészített jelmeze is, ami egy szétszabdalt bőrruha fehér cérnákkal újra összeöltve. Nem is lehet ennél egyértelműbben ábrázolni a személyiség törékenységét. Burton nagy húzása volt az is, hogy Batmanből, aki már az előző részben sem volt egy mindenhol ugráló, mindenkit megmentő bajnok, egy még statikusabb figurát faragott: csak akkor cselekszik, ha muszáj, van hogy hagy meghalni ártatlan városiakat. A későbbi rendezők Nolan és Schumacher Batmane sem hagyni lezuhanni ártatlan embert a toronyból. Burton figurája viszont egy törékeny személyiségű hús-vér ember a páncél mögött, egyáltalán nem akciósztár. Ezen jegyeknek köszönhetően a Batman visszatér meg is bukott, Burtontől elvették a folytatások jogát, mivel ő a következő részt Batman halálával zárta volna és a stúdiók ezt nem engedhették.

A Batmanek után Burton visszatért saját ötleteihez és forgatott egy furcsa életrajzi drámát a világ legrosszabb filmrendezőjéről, Ed Wood-ról, majd tett egy stílusidegen kanyart A nagy hal című filmmel és a Majmok Bolygójával. De miután kijött A halott mennyasszony mindenki tudta már, hogy megérkezett újra önmagához. 2007-ben hangos sikert aratott a Sweeney Todd című musicalje, egy évre rá pedig a Karácsonyi lidércnyomás startolt el 3D-ben. 2012 óta ugyan nagy a csend, de várjuk a rendező következő munkáját, persze annak tudatában, hogy az ő világa igazán a 90′ évek volt.