James Cameron portré

1954-ben ezen a napon született James Cameron amerikai filmrendező. Az egyébként forgatókönyvíróként, vágóként és producerként is tevékenykedő direktor az 1980-as években kezdte meg pályafutását nagyjátékfilmek terén. A legnagyobb hatást a George Lucas által rendezett 1977-es Csillagok háborúja gyakorolta rá, ezután határozta el, hogy ő is filmrendező lesz. Ekkor még fizika diplomával rendelkező teherautósofőr volt.

Forgatókönyvekkel kezdte majd 1981-ben kapta meg  első rendezési lehetőségét a Piranha 2 című filmmel. A film nagyon olcsó és amatőr makettek és díszletek közt készült el, amiken maga Cameron próbált javítani, de még így sem kerülhette el a bevételi és szakmai bukást.

Ezután 1984-ben vágott bele első nagy projektjébe, amit egy olaszországi utazása alatt látott rémálom ihletett. Ez volt a Terminátor. A film gyártása viszonylag alacsony költségvetésből indulhatott el, de ez nem árnyékolta be Cameron lelkesedését és meg is alkotta a sci-fi filmek egyik alapdarabját. A poszapokaliptikus világból visszatérő “halálosztó” robot és ember párharca nem csupán a sci-fi-re hanem megszámlálhatatlan filmes produktumra is gyakorolt azóta hatást. A sötét jövőt előrevetítő, de az emberiség élni akarásában a végtelenségig hívő alkotás nemzedékek kedvence lett. Néhány hónapja digitálisan újrakevert hanggal és képpel került a magyar művészmozik palettájára.

A következő állomás a Rambo második része volt, melyben forgatókönyvírói szerepeket töltött be, viszont a pénztáraknál való sikert kivéve nem keltett nagy visszhangot a mozi, Cameront sokan bírálták a film kétes politikai tartalmai miatt, amiket ő utána áthárított a főszereplő Sylvester Stallonéra.

Az írói kitérő után ismét rendezői székbe ült és felkarolta A nyolcadik utas a Halál sorozat második részének ügyét. A bolygó neve Halál már sokkal nagyobb költségekkel operálhatott mint Cameron addigi filmjei és a formabontóan megírt női szerepek a korszak egyik legfontosabb akció- és furcsamód feminista filmjévé avanzsálták. A kritika is kedvezően fogadta és sokan a mai napig úgy tartják, hogy jobb mint az első rész. Az Oscaron is jól szerepelt, 7 jelölést érdemelt ki, abból kettőt díjra is váltott. Nem volt kétség: Cameron a korszak egyik sztárja lett egycsapásra.

A nyolcvanas években már csak a Mélység titka című filmet készítette el. A nagy nehézségek árán elkészült filmet viszont a kritika nem túl jól fogadta. A pénztáraknál visszajött a biztos betevő.   

Az új évtizedbe azonnal a Terminátor második részével robbant be, mely zajos őrületet indított el. Mind a kritika mind a nézők imádták. A trükktechnika ugrásszerű fejlődése szépen megmutatkozott a Terminátor 2-n, és ezáltal a vizualitásra sokkal nagyobb hangsúlyt fektethetett Cameron, mint az első rész esetében. A bolygó neve kapcsán létrejött harcias női főhős már szinte kötelező elemként kellett, hogy megjelenjen az akciófilmekben, így az első részben szende, alig cselekvő Sarah Connor figurájából a második részre egy izmos, amazonszerű, férfiakat legyűrő nőt faragtak. A vizuális újítások mellett senki sem hunyt szemet, a hat Oscar jelölésből négyet be is zsebelt.

1997-ben szárnyalt a mai napig is legmagasabbra Cameron csillaga, mikor régi tervének megvalósításába foghatott és filmet készített a történelem leghíresebb hajókatasztrófájából. A Titanic-témához nem is felületesen nyúlt hozzá. Először is a hajóroncsnál végzett mélytengeri kutatóegységgel lemerült az óceán fenekére, hogy ott készítsen eredeti felvételeket, melyek be is kerültek a filmbe. Maximalitását jól példázta, hogy a hajó eredeti berendezését készítő cégekkel szerződött a díszletekhez, valamint az eredeti hajó makettjét is valósághűen építették fel. Ez persze sokban növelte a kockázatot, mivel sok jelenetet csak egyszer lehetett felvenni. A költségvetés 200 millió dollár fölé rúgott. Cameron viszont biztos kézzel irányította az eseményeket; tudta, hogy akiket elveszítene a romantikus történettel, azok a látvány miatt ugyanúgy rajonganak majd a filmért. Így minden korosztályt kiszolgált alkotása. A 2009-es Avatar-ig, amit szintén ő jegyez, a Titanic maradt minden idők legnagyob bevételt hozó filmje. Sikerült elérnie a Ben Hur rekordját is, 11 Oscar-díjjal tért haza, melyből három is Cameron polcán landolt, nemcsak rendezőként, de producerként és vágóként is eredményesnek bizonyult.

Mint már említettem az Avatarral megismételte sikerét, bevételi rekordot döntött a sci-fi világába száműzött Pocahontas adaptációval. A közönségnek bejött a film, viszont sokan szájhúzva nézték végig az elképesztően sablonos történetet, melyet valószínűleg csak a gyönyörűen megkomponált trükkökkel telezsúfolt álomvilág mentett meg a bukástól. A bevétel terén ugyan ismét aratott viszont a 9 Oscar jelölésből csupán hármat tudott díjra váltani, így mai napig a Titanic maradt a legsikeresebb filmje.

Cameron karrierje jól példázza milyen egy tehetséges ember diadalmenete az álomgyárban.