A Véda rendszer eddigi tapasztalatairól Jámbor István alezredes, az ORFK Rendészeti Főigazgatóságának Közlekedésrendészeti Főosztályának osztályvezetője beszélt Nagy Cintiának.

„Védangyal”

Mint ahogyan azt Jámbor István alezredestől megtudtuk, a „Véda” kamerarendszer beállításának nem az volt az elsődleges célja, hogy minél több bírságot lehessen kiszabni, sokkal inkább a közlekedési morál javítása. A reális cél, hogy ne történjen jogsértés. Ez a közlekedés-biztonsági rendszer két elemből áll.

Egyrészt a fixen telepített kamerából, amelyek kitelepítése már az az elmúlt év márciusában megtörtént. Az idén áprilisban üzembe helyezett változtatható helyű kamerák kitelepítésével lett teljes a hálózat. Nos, az első hetek tapasztalata azt mutatja, hogy a közlekedők komolyan vették, és reális kockázatot láttak abban, hogy nem lehet „büntetlenül” szabálytalankodni a közutakon.

Hogy mennyire vették komolyan a közlekedők a rendszer működését az mutatja, hogy áprilisban olyan kevés ember vesztette életét a közutakon, amelyre a hatvanas évek óta nem volt példa.

Sajnos 2014-15-ben romlottak a baleseti mutatók, és ez a hatás folytatódott 2016 első negyedévében is. Ám a rendszer bevezetése óta ezel javultak. Mindenképpen pozitívan értékelendőek az eddigi tapasztalatok, hiszen a statisztikai adatok szerint,  29-cel kevesebben vesztették életüket a korábbi évek azonos időszakához képest.

“Véda” rendszer 2000 kamerából áll, amelyek szinte a nap 24 órájában üzemelnek. A teszt-időszak alatt felmerült apróbb hibák kijavítása folyamatosan megtörténik.

A rendszer hivatalos meghatározása  „Komplex közlekedési ellenőrzési pontok”, ami utal arra, hogy nem csak sebesség mérésére alkalmas, hanem képes dokumentálni a szabálytalanságokat is, mint:

  a tilos jelzésen történő áthaladást,

  kötelező haladási irány figyelmen kívül hagyását,

  vasúti átkelőn történő szabálytalan áthaladást,

  biztonsági öv (nem)használatát,

  autóbusz sáv jogosulatlan igénybevételét.

 

Mindezeken felül rendszám-felismerő funkciója révén azonnal ellenőrizhető, ha a gépjárműnek lejárt a műszaki érvényessége.

Továbbá, mivel a rendszer automatikusan működik, így csak a jogsértések dokumentációja történik meg. Elvileg csak két módon lehet kijátszani a rendszert. Egyrészt, ha a gépjármű vezetője betartja a közlekedési szabályokat, a másik, ha valamilyen, a rendszer működését zavaró eszközt alkalmaznak. Azonban ebben az esetben a gépjármű vezetője jogsértést követ el, és akár 150 ezer forint pénzbírsággal is sújtható a „leleményes” közlekedő.

Kapcsolódó hanganyagunk:

Jöjjön néhány civil vélemény: